05 January, 2016

Menyemai Pokok Daun Herba - Oregano!


Hari tu masuk ke Cold Storage, ada section nursery dia. Sekali tengok eh, pokok OREGANO! Rasa macam meloncat dalam hati sebab sebelum ini tak pernah jumpa dan kenal daun oregano macam mana. Biasa yang dibeli kering dalam botol untuk masak spageti tu dah dikisar halus.

Meksu ambil 2 pokok untuk disemai semula ke dalam pasu yang lebih besar. Rasanya kalau biar saja dia membesar di pasu kecil ini mungkin jangka hayatnya tak tahan lama.

Terasa tak sabar nak sampai rumah, macam budak-budak yang dapat mainan baru…hehe selepas solat terus masuk ke balkoni sambil ditemani bulus mana lagi...:))

Di bawah secara ringkas Meksu tunjukkan caranya ya? Saja suka-suka, Meksu jauh sekali mahir dalam bercucuk tanam ni…tapi kalau tak mencuba sampai bila pun kita tak mengerti erti cucuk tanam ini...


 Camni rupanya...sebab dia kecil...itu yang sebat dua sekali :)


 Terima kasih kepada yang datang memberi sokongan moral...kemburkan tanah sebelum tanam 

 Buat lubang di tengah, agak-agak saiznya muat...

 Tambahkan tanah supaya akar dan pokok dapat grip, padu pada tanah...

 Selepas selesai siramkan air sambil menyanyi lagu suriram

Begitulah serba ringkas, hobi baru Meksu ini...setakat ada beberapa pokok herba lain lagi yang menghuni ruangan kecil balkoni. Seronok juga bila ada kesibukan baru di rumah, mengisi waktu terluang dengan perkara yang memberi makna. Melihat pokok yang membesar depan mata, memang ada sesuatu nikmatnya. Semalam belek daunnya besar hujung kuku jari kelingking...hari ini dah sebesar kuku jari manis pula...dan nampak ada tunas daun lain menumbuh di celahan dahan sebelahnya :))

Kepada yang teringin mencuba, mengapa tidak? Cubalah! 

No comments: