07 October, 2005

Anjakan Paradigma. (episod 2)

....apa pulak mamat ni, ku berkata dalam hati. Dua rakanku sudah saling tersengih dan ternganga menatap pemuda berkulit sawo matang itu meneruskan bual bicara Thai dengan syok sendirinya. Aku pun mencuba nasib bertanyakan dia di dalam English siapakah gerangan gadis yang terpapar di skrin telefonnya (yang sekali imbas ku lihat lekuk tudungnya itu macam aku pun ada haha). Jika betul lah ku terjemahi kata-katanya, dia nak bagitau kami yang dia juga adalah seorang muslim dan gambar ini adalah adiknya, bertudung, sama seperti kami. Laaa buat suspen je.... kataku dalam hati. Agaknya tidak ramai orang muslim berhijab menjejaki tanah Phuket ni. Atau semua orang Thai sememang ramah begini? Dia kemudian menghulurkan kad dan menawarkanku menghubunginya seandainya memerlukan limousine. Terima kasih sajalah, ku jawab dalam hati. Ada bas sudah menanti di sini…

Tapi di mana ya? Ku bertanya sendiri. Terasa lama benar menanti, tidak pula walau seorang daripada 40 itu memunculkan diri. Hmmm. Barang kali mereka pergi menunaikan hajat kecil dan besar atau berkunjung sebentar di duty free di dalam, so lambatlah keluar. Ujar mindaku yang jarang sekali mengamalkan positive thinking sebelum ini.

“I think something is wrong”, rakanku Effa memaculkan ayat yang menguji performance jantungku secara tiba-tiba. Hatta, kelihatanlah di persisiran pintu arrival airport Phuket, 3 gadis warga asing ke hulur-hilir berlari-lari anak bersama troli bagasi, di dalam keadaan separuh cemas seolah-olah kehilangan sebutir batu permata tertua di dunia. Suasana di situ yang mana graf kekecohannya hanya di paras 15% telah melonjak ke 75% buat seketika apabila ramai warga Thai yang mesra alam ingin membantu tetapi malangnya gagal memahami Bahasa Melayu mahupun English yang kami tuturi dan tidak mengetahui apakah sebenarnya yang kami cari. Aduh, salihaaa......... (bersambung)

1 comment:

Anonymous said...

hingga bersambung lagi....