03 January, 2012

Masakan Pertama 2012

Disebabkan hobiku memang suka benor memasak, inilah dia resipi yang ku cuba buat pertama kalinya. ASAM PEDAS MELAKA. Bila ku upload gambar di facebook...ada yang komen, "terliurrrr...." Jadi kepada suri lain yang ingin mencuba boleh juga...resipi saya ni yang asalnya saya google merata dan digabungkan dengan resipi ibu saya di kampung...(telefon jer dow)

Bahan-bahan
1. 3-4 keping ikan (jenahak, tenggiri, pari atau parang)
2. 12 biji cili kering dikisar bersama sebiji cili merah, 3 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih, seinci halia
3. Daun kesum
4. Bunga kantan
5. Air asam jawa dan asam keping ( kalau minat rasa masam lebih sikit
6. Bawang merah dan putih dimayang sedikit dan dicampurkan dengan sedikit halba. (yang rupanya macam batu halus berwarna perang!)
7. Seinci belacan ori melaka (kalau takda belacan melaka, belacan apa pun boleh dow)
8. 6 batang bendi dan 1 terung bulat dibelah empat

Caranya;
Panaskan minyak, tumis bawang-bawang dan halba tu, bagi naik wanginya. Lepas tu masuklah bahan cili yang dikisar pula. Kacau dalam 7-8 minit agar cili tu benar-benar masak bagi mengelakkan sakit perut. (sebab tu kalau makan benda bercili kat restoran, esoknya perut memulas sebab cili tak berapa masak bila tukang masaknya nak sediakan cepat-cepat).

Masa kacau tu masukkan daun kesum, bunga kantan, asam keping dan belacan. Haa masa nilah satu dapur akan harum semerbak... 



Kemudian masukkan ikan pilihan anda. Kacau dalam 2 minit, masukkan air asam jawa yang sederhana pekat...dalam 2-3 cawan ikut kesukaan anda nak likat ke tidak kuah tu.

Masukkan garam secukup rasa dan biar masak selama 5 minit sebelum masukkan bendi dan terung. dalam 3-4 tutuplah api dan sedia untuk dihidang...

Nak sedap lagi (suami saya kata)....goreng ikan masin dan makan dengan nasi panas. Pehhhhh...

2 comments:

Shey said...

Ooooooo.... thanks for the recipe! I memang dah lama teringinkan asam pedas, but T tak gemor masam-masam nih... so takde geng. Huhuhu.... Takpe, nanti aku cuba gak. Biar dia makan pizza aje. :P

Suhaila Mohd Shukor said...

Shey! piza kau buat jugak...asam pedas kau buat jugak...try la convert dia makan ni nanti datang rumah aku sedang nak menjamu dia...aku tak pandai masak piza, call delivery tau la haha. biasanya kat sana kalau ikan, guna ikan apa Shey??