03 January, 2006

King Kong Yang Kagum.


Yang sedang berpura-pura sibuk di belakang kamera itulah Peter Jackson. Pengarah yang telah berjaya menghasilkan filem yang aku nobatkan sebagai terbaik pernah aku tontoni pada tahun 2005. Terbaik dari segi berjaya membuatkan aku keluar panggung dengan rasa puas, berbaloi dan tidak mengeluarkan kata kesal seperti "baik aku makan KFC tadi pun kenyang" bila tertonton cerita hampeh. Pemergianku ke panggung 31 Disember lalu sesungguhnya tidak berbekalkan apa-apa review panjang lebar atau sinopsis... cuma sekadar sebaris ayat dari Hamka, "kalau tengok, tak rasa macam 3 jam...". Durasi sepanjang itu membuatkan aku berdoa bahawa konsentrasi aku tidak berpalit sebagaimana pengalaman menonton PGL. Tambahan pula, aku tak minat sangat menonton cerita-cerita fiksyen terutamanya yang ada makhluk asing berkulit kedut-kedut. Entah bagaimana hatiku terbuka pulak untuk memilih filem yang diarahkan oleh pengarah Lord of the Ring ini. (filem dia yang aku tak heran langsung menonton mana-mana episod heh heh heh)

Alangkah gemilangnya King Kong tidak sedikit pun membuatku rasa ingin berganjak dari kerusi malah memaksaku menangguhkan hasrat menunaikan hajat alam semesta. Kagum betul aku dengan produksi filem omputih ni. Tak terbayang ke-detail-an animasi derang... sampaikan sekeliling king kong pun ader bari-bari halus... giler tuu! Terkenang akan hobiku di zaman universitas iaitu mencopy disket assignment animation orang lain yang simple pun aku tak reti nak buat haha. So bila menonton King Kong, aku dapat rasakan getir yang dilalui para animatornya. Walaupun aku dapati ada elemen yang tidak logik dalam filem ini tetapi keunggulan unsur lain seperti animation, editing, screenplay terutamanya kebagusan continuity dia membuatkan aku sedia memaafi kelemahan-kelemahan lain.

3 comments:

stevo said...

Lojik? Mana ada lojik, beruk tinggi 25 kaki, huh, huh, huh...

Anonymous said...

Hello makcik... Peter Jackson yang. Bukan Jack Peterson. MukSteven Handsome Giler.

Suhaila Mohd Shukor said...

Haaah ye laH cik anonymous!!! Thank you, sudah diperbetulkan. Eh yeke handsome MukSteven tu...handsome boss aku lagi hahaha!