21 March, 2008

Jalan-jalan, kerja kosong

Teringat kata-kata seorang sifu di agensi pertama yang membuka ruang untukku mula bekerja. Katanya, idea tak datang sendiri kalau kita tak mencarinya. Aku yang sengal ni pun bertanya, nak cari di mana? Dia pantas menjawab "do a lot of travelling". Mengambil inspirasi dan alasan itulah aku mula gemar merayap ke sana-sini hehehe. Tidak kiralah dalam Malaysia mahupun kat dalam midvalley dan ikea pun aku suka jer nak pergi hehehe. Apatah lagi kalau dapat melihat tempat orang, seperti negara-negara yang berjiran dengan Malaysia. Bila Airasia mula melebarkan sayapnye, akulah di antara cheapskates yang sentiasa look forward dengan free seats dia...sampai ke tahap aku berhasrat menghabiskan kesemua destinasi yang Airasia singgah di dalam route Asia ni. Kalau CEO dia baca blog aku ni mesti dia akan terharu dan feature muka aku yang comot ini kat dalam newsletter dia hehe. Alhamdulillah, banyak juga destinasi berjaya ku pergi, thanks to the UnMahal flight tickets, Airasia.

Marilah aku senaraikan destanasi yang telah ku lawati sepanjang 2005-2008:-
1. Phuket
2. Bangkok
3. Krabi
4. Chiang Mai
5. Bali
6. Bandung
7. Medan
8. Jakarta
9. Phnom Penh
10. Langkawi
11. Kota Kinabalu
12. Kuching
13. Kota Bahru (to Pulau Perhentian)
14. Penang (to my sis's place)
15. Johor Bahru (to singapore)

Dan untuk pengetahuan CEO Airasia tadi hehe, berikut adalah destinasi di dalam WISHLIST aku:-
1. Clark (manila)
2. Hong Kong
3. Gold Coast
4. Ho Cin Minh or Hanoi
5. Yogyakarta

Sebenornya, masa kecik aku pernah menyimpan angan-angan untuk selalu terbang di awan biru...ewahhh. Bukankah di bangku sekolah rendah dulu, cikgu ada menyuruh kita menyenaraikan 3 pekerjaan yang diimpikan bila besar nanti. Aku masih ingat aku letak "pramugari" dalam senarai nombor 2...wahahaha tapi ianya tinggal cita-cita ajalah...memandangkan muka dan punggung aku tidak mampu mendapat pengiktirafan ISO atau cop SIRIM.

Sekarang aku begitu bersyukur dengan kurniaan nikmat dan rezeki yang ada. I love my job. No complain so far. Biasalah dalam rutin kerja harian ada juga terjumpa klien-klien yang teringin menunjukkan bakat menjadi copywriter. Copy kita akan dicantas, dicincang hidup-hidup. Kalau ianya menjadi lebih cantik aku terima pakai dengan hati yang lapang terbuka, tapi jikalau ianya menjadi sungguh pelik atau poyo sampai baca pun boleh gelak guling-guling, aku terpaksalah menggunakan teknik diplomasi yang tidak diajar di dalam mana-mana kursus diplomat negara untuk menangani permasalahan ini dengan bijak dan mesra alam. Simply because kita tidak boleh menjatuhkan kemaluan klien yang amat kita hormati hehehe. Bentuk kemahiran inilah yang akan kita pelajari hari demi hari bila kita berdepan dengan dunia pekerjaan sebenar. Eh adakah ayat aku sudah seperti Dr. Fazli pakar motivasi? hehehe.

Sebenarnya saja aku bebelkan topik ini untuk mengisi masa senggang aku yang tiada job req pula di atas ini. Last few days busy sangat2 pula sampai kena curi waktu time recording untuk update blog hehehe. Begitulah pasang surutnya kesibukan aku di tempat kerja sekarang. Walaupun dah bagi notis perletakan jawatan 2 bulan, kerja masih berjalan seperti biasa. Sehingga sekarang, Saatchi & Saatchi mencari calon untuk jawatan Malay Copywriter. Kepada sesiapa di luar sana...tidak mengira saiz sepender, jumlah gigi dan stail rambut, tapi yang penting mempunyai pengalaman minimum 1-3 tahun sebagai BM writer di mana-mana agensi pengiklanan dan dahagakan pengalaman bekerja untuk produk berprofil tinggi di dalam award winning agency, silakan menghantar resume anda ke helen_lau@saatchi.com.my

3 comments:

Anonymous said...

Aw nyah..punyalah panjang ko punya mukadimah semata-mata nak mengiklankan kekosongan @ Saatchi kuasa 2 nun..neway, aku respek & suspek ngan keberanian ko yg berani menongkah arus dengan meninggalkan comfort zone ko di Saatchi sana..ko jgn tanya aku ndak ke tak ndak keje kat sana, pasal at this time..sesungguhnya aku pasrah mengikut ke mana saja kaki ini akan melangkah..oh ayat ku..seperti skrip SKOP Production..

Suhaila Mohd Shukor said...

weewitttt nyah!! jgn jual mahal sangat...hehehe cepatla amik lesen kete...ko drive jer dtg keje sinih!

farahajar said...

hye..i suka read ur blog...
i love ur life...
can u send me details class wat cup cakes tu..
yaya_farahajar@yahoo.com.my