30 December, 2005

Kita Berbeza.


Selepas terpengaruh dengan bacaan review-review positif on Baik Punyea Cilok (BPC) termasuk satu review positif giler from Mukeh, aku lantas turun menontonnya semalam selepas menyelesaikan keje terlampau opis. Dan ternyata Allah menciptakan citarasa manusia ini berbeza-beza. BPC bukanlah filem yang aku jangkakan from Chief Kodok. Rasanya filem ini lawaknya not all genuinely "gaya Afdlin" tetapi dah dicampuradukkan dengan jenaka stail lain yang dibuat-buat dan separa gagal. Mungkin bila watak dah ramai masa shooting idea lawak tu datang dari banyak kepala, ye ke Afdlin? Namun ada beberapa babak dan watak yang sangatlah lucu and one of its kind. Part yang Awie suruh Harun Salim Bachik hit badan die tu memang natural kelakar habis. Aku suka sekali idea karektor untuk Awie dan AC. Tapi agak bosan ngan watak Hans dengan dialog "bro bro" tu rasanya tidak perlu. Insert scene dialek kelate tu pun ada kelainan tersendiri tapi lebih elok tidak berulang kali supaya tidak membosankan. Aku perhatikan warga panggung lain rata-rata sungguh gumbira sekali dan tak putus terbahak-bahak dengan setiap cubaan lawak BPC. Tapi ada pula part yang aku gelak giler, derang tak gelak pulak. Itulah dia, kurniaan neuron penerimaan lawak manusia ini berbeza-beza. Amazingly, aku tak tahu langsung apa ending cerita ini sebab sudah Baik Punya Tidur di beberapa minit terakhir cerita - that probably says something about this movie. Aku prefer the simplicity of Buli 5 times better...to Afdlin keep on making movie lawak on your kodok style. I'm really looking forward for Buli 2.

No comments: